sanenkel.reismee.nl

De Cook Eilanden: Rarotonga

Hier weer een berichtje vanuit Rarotonga.
Afgelopen dagen zijn we druk in de weer geweest om het eiland te verkennen. Het is wel een bijzonder eilandje hoor, met name wat betreft de manier waarop de mensen leven. De weg die langs de kust om het eiland loopt, die waar ik al eerder over schreef, is met name bedoeld voor de toeristen. De Cookies zelf leven meer in het binnenland. Vaak wonen hele families bij elkaar. Gaat er iemand dood, dan worden ze begraven in de eigen tuin. Je ziet dan ook regelmatig huizen met meerdere grote en protserige graven in de tuin staan. Elke weer even mooi versierd met verse bloemen. De Cookies zijn ook heel gelovig. Ondanks het relatief kleine aantal inwoners dat Rarotonga heeft, zijn de kerken hier in overvloed. Met name protestants en katholiek zijn de geloven die hier vertegenwoordigd zijn. Zondags ligt heel het eiland dan ook min of meer stil. Iedereen gaat naar de kerk en toeristen kunnen deze dienst ook bijwonen. Wij willen dat aanstaande zondag ook gaan doen.

Afgelopen week hebben we de ' Cultural Village Tour' gedaan. We werden rondgeleid door een dorp zoals dat er vroeger uitzag. Elk dorp had 1 'chief'. De chief was als het ware het hoofd van het dorp, een soort opperhood. Er vielen meerdere families onder de chief die hij bescherming bood. De troon van de chief werd omgeven met stenen die deze families representeerden. Ook tegenwoordig zijn er nog chiefs op Rarotonga, maar veel minder dan vroeger en ook worden de regels van vroeger mbt de chiefs minder opgevolgd. Het was heel indrukwekkend om te zien hoe de Cookies eten, kleding en zelf medicijnen maakten met behulpt van de natuur. Zo drogen ze bepaalde bladeren om kleding, tassen en zelfs visnetten van te maken. Ze gebruiken de kokosnoot om van te drinken, als bodylotion en als shampoo. Het omhulsel gebruiken ze voor de umu, dit is een gat in de grond waar ze vuur maken en hun eten koken. Heel bijzonder allemaal. De avond werd afgesloten met een etentje op traditionele wijze (gedeeltelijk) via een umu bereid en een dansshow waarbij ze traditionele dansen opvoerden.

De volgende dag zijn we gaan paardrijden.... jawel San ook! De paarden waren van een soort die ze alleen hier op de Cook Eilanden fokken. Het waren dan ook eerder pony's dan paarden, maar dat maakt niet uit. Echt rijden was er niet bij. De dieren deden waar ze zelf zin in hadden. Ze wisten de weg en meer dan erop zitten hoefden we niet te doen. We zijn door het water gegaan en over het strand en het was best even lekker om zo te ontspannen.

Vandaag vliegen we naar Aitutaki. Dat is een van de andere zuiderlijke eilanden van de Cooks. Het is 220 km verder en we vliegen er in 45 minuten naar toe. We hadden eerste gedacht om een los ticket te boeken en aldaar te kijken voor een accommodatie, maar San vond het een goed idee om toch eens bij een travel agent te gaan kijken en wat blijkt... dat is veeeel goedkoper! Een retourticket kost ongeveer 500 dollar. Daar komt je acco dan nog eens bij. Nu hebben we een deal waarbij we ongeveer 600 dollar kwijt zijn voor de vliegreis, 4 nachten in een super de luxe hotel EN een lagoon cruise van een hele dag! Wat een deal he?!

We houden jullie op de hoogte!

Veel liefs

de Q'tjes

Wat een gave foto's en verhalen weer! Wij dachten altijd al dat San "lekker los in de heupen" is!
Wij missen alleen een leuke foto van Kel op schoot bij zo'n Chief?
Lieverds, op naar het mooie weer en blijf lekker genieten! xxx

F. en J.P.Schmidt

Lieve jleinkindren. Wat maken jullie toch verschrikkelijkveel mee. Hopenlijk blijft alles gioed gaan, en wensen jullie nog schitterende vakantiedagen toe. Groetjes van je deldense oma en opa.

Kevin

Wel mooi waar jullie nu zijn. Het is heel wat anders als in nederland. heel veel plezier nog met jullie verdere vakantie en ik ben benieuwt wat jullie nog meer voor mooie verhalen en mooie foto's erop zetten. Groetjes kevin.

rob, sabine en kevin.

Lieve kel en san,

We vinden het heel leuk die verhalen van jullie.
En we lezen het met veel plezier, het brengt ons toch een stukje dichter bij jullie. En die foto's zijn helemaal geweldig, echt leuk om naar te kijken.
Veel plezier met jullie cruise, en we zijn benieuwd naar de verhalen en foto's die weer komen.
veel liefs rob, sabine en kevin.

Pap en mam

Hoi lieverds,

Aan de foto's te zien vermaken jullie je best. Het kan ook niet anders met zoveel palmbomen en water dat net zo helder is als het water dat bij ons uit de kraan komt.
En jullie hebben echt zo'n chief leren kennen? Wel een beetje jammer dat het kennelijk een beetje vergane glorie betreft. Tenminste dat lijkt jullie verhaal te vertellen. Of is het toch een klein beetje vergelijkbaar met die koning die ze met Holland kennis lieten maken die laatst op de TV was van dat Samoa eiland? En die graag een Hollandes schone aan de haak wilde slaan. Hou Kelly dan maar goed vast San.

Wisten jullie dat het grootste gevaar op de Cook Eilanden niet het verkeer blijkt te zijn, maar de honden die keihard de weg op komen rennen als jij met vol gas de hoek om komt scheuren met je brommer, waar je zo hard ploeterend je rijbewijs van hebt gehaald. Het zijn van die kleine vette dikkertjes. Let op dus.
Pas verder ook op voor kokosnoten. Die dingen lijken paradijslijk maar ze lijken me tevens behoorlijk pijnlijk als ze bovenop je kop vallen.

Hier verder alles prima in orde. Wellicht leuk om wat nieuws te horen? Wilders houdt vandaag een speech nabij Ground Zero tegen de bouw van die moskee ernaast. Nou ik ben benieuwd wat dat allemaal weer voor stof doet opwaaien en nog meer welke onverwachte consequenties dat zou kunnen hebben. Zo, meer nieuws verstrek ik niet omdat jullie vooral lekker moeten genieten, maar één brokje nieuws leek me nog wel verantwoord.

Hopelijk is het tweede eiland net zo prachtig als Rarotonga.

Voor nu heel veel liefs en knuffels van Pap en Mam.

f. en j.p.schmidt

hallo lieve kleinkinderen. Hoe meer ik die mooie verhslenlees, hoe meer ik eraan denk, dat de wereld toch nog erg mooi is en er nog zoveel te zien is. Wij zien het ook graag maar dan op de tv. Gisteren waren we via de televisie ruim 3 uur in sjang hai. heel mooi. hartelijke groeten van oma en opa uit delden