sanenkel.reismee.nl

De Cook Eilanden

Kia Orana,

Na een lange, lange reis van circa 23 uur zijn we goed en wel aangekomen op de Cook Eilanden! We werden op het vliegveld vrolijk ontvangen door een Cookie (zoals wij de inwoners noemen) die vrolijk op zijn gitaar stond te spelen en kregen van de eigenaar van het hotel die ons kwam halen en mooie bloemenkrans om. Op naar het hotel.

We hebben een hotel weten te regelen aan Muri beach. Dit is het allermooiste strand van Rarotonga, het hoofdeiland van de Cooks waar wij nu zitten. Als je op het strand staan kun je aan de overkant vier kleinere en tevens onbewoonde Cook eilanden zien liggen waar je naar toe kunt lopen of zwemmen. Helaas hebben wij dat nog niet kunnen ervaren. De dag van aankomst heeft het zo vreselijk hard geregend, niet normaal! En ook de overige twee dagen zijn niet mooi geweest. Het is niet erg warm, volledig bewolkt en het waait erg hard. Dat was en is dus wel even een stevige tegenvaller voor ons. Afgelopen drie weken schijnt het fantastisch weer te zijn geweest en dat is omgekeerd precies de dag dat wij zijn geland en het schijnt voorlopig ook nog zo slecht te blijven. Ondanks dit tegenvallende weer kunnen we wel zien wat een prachtig eiland dit is. Het water is zo vreselijk helder en mooi blauw, onbeschrijflijk.

Vanwege het weer hebben we besloten om een scooter te huren en het eiland te verkennen. Dat is hier nog een heel gedoe. Je moet namelijk je ' Cook rijbewijs' halen alvorens je de weg op mag. Hiervoor zijn we naar het politiebureau geweest waar Sander een formulier moest invullen (persoonsgegevens, verblijfplaats in de Cooks, etc.) vervolgens lever je dit formulier in en krijg je een ander formulier voor je practical test!

Deze practical test houdt in dat je onder toeziend oog van een politie agent een praktijk examen moet afleggen. Je moet dan wel eerst zelf een scooter gaan huren (die je dan nog niet mag rijden), deze aan de hand meenemen naar het politiebureau en vervolgens je test doen. Sander zijn test bestond uit een aantal keer slalommen rond van die oranje paaltjes en.... hij is geslaagd! Dan moet je vervolgens op de foto en krijg je een echt Cookie rijbewijs (voor 20 NZ dollar, ongeveer tien euro).

Het hoofdeiland Rarotonga is het grootste eiland van de Cooks. Er is 1 hoofdweg die langs de kust rondom het gehele eiland gaat. Deze weg is circa 31 km lang en je doet er dan ook ongeveer 45 minuten over om het eiland rond te gaan. Iedereen rijdt hier links, dus dat was af en toe wel even wennen!

Met de scooter zijn we vervolgens ook naar de supermarkt gegaan. Het is hier vreselijk duur op het eiland dus we besloten om 1 avond zelf te koken en ontbijt in te slaan. Achteraf hadden we net zo goed uit eten kunnen gaan, onze boodschappen voor 1 avond en 1 ochtend waren 95 new zealand dollar, ongeveer 55 euro!! Maar goed, het mag de pret niet drukken!

Tot slot nog even heel kort over ons hotel.. we zitten dus echt pal met ons huisje voor het strand, geweldig! Ook zijn we een echt dierenpension geworden. Ik ben vriendjes geworden met een leuk hondje wat altijd rond ons huisje loopt en Sander heeft aangepapt met een katje. Die twee zitten dus ook altijd bij ons op de veranda. De hond van de hoteleigenaren komt er vaak ook nog bij liggen en er lopen ook zeer veel kippen en hanen rond. Een hele beestenboel dus!

Nou lieve mensen, dat was het weer even voor nu! Ik probeer van de week nog weer een verhaaltje te typen!.

Veel liefs

rita

jammer van het wat mindere weer, maar met die scooter en al die beesten vermaken jullie je wel.

mam

Mmmmmm wat een mooie plaatjes! Vast en zeker zal op het volgende Cook-eiland de zon voor jullie schijnen. Ik duim in elk geval!
Liefs voor allebei